Webbdesign trender 2022 – Öka er försäljning med modern design

Webbdesign trender 2022
avatar image

Nils Fridlund

Läs gärna vårat inlägg för 2023.

För att maximera försäljningen på er hemsida gäller det att hänga med i utvecklingen. Man ska inte blint följa varje trend utan fokusera på de som passar i ens nisch. Sunbird Webbyrå fokuserade på snygga hemsidor som säljer bra och fullservice inom marknadsföring.

Enligt Microsoft har tiden människor kan hålla fokus fortsatt minska, vilket inte är helt oväntat.

Webbdesign ändras ständigt och anpassas efter användarna. I detta inlägg kommer vi gå igenom de trender som vi anser viktigast för webbdesign under 2022. Har man koll på trenderna ökar livslängden på en ny hemsida och ni kommer vara nöjda med den längre. Snygg modern webbdesign är bra både för varumärket, vid rekrytering av duktig personal och för att öka er försäljning.

Born mobile

Majoriteten av all webbdesign görs för datorn och skalas därefter ner till surfplatta och mobil. Men när fler användare besöker er hemsida via mobilen blir det också rimligt att också börja med webbdesignen för mobilen för att skalas upp till surfplatta och dator. Oavsett vilken du börjar med kan man alltid skapa dubbla varianter. En för datorn och en för mobilen. Även om du gör dubbla är det viktigt vilken du börjar med då det är den som sätter vilka element som ska finnas med.

Mobile first Av: Roman Lel

Observera att Google rankar dig olika beroende på vilken enhet användaren söker på. Tar du bort viktiga element eller har mindre text på en av enheterna kommer placeringarna fluktuerar ännu mer.

Text i centrum för designen

Välskriven text som förstärks av webbdesignen är en av de saker som får en hemsida sticka ut. Det är önskvärt att få bort överflödiga element och istället fokusera på att få in texten i en tydlig och hierarkisk struktur som är lätt att förstå. Detta går också bra i linje med mobile first där man i regel ska ha mindre text och färre visuella element.

Försök inte att säga allt. Det finns ofta mycket ni gör som är bra. Men att säga enbart en sak gör att hela budskapet går fram och att besökaren orkar läsa det.

Skapa energi med vågade färger och former

Färger och former har definitivt blivit allt mer vågade. Vi har inte längre ett fåtal färger i de klassiska färgskalorna och raka linjerna.

Här ställs högre krav på finkänslighet när det kommer till hierarkier och vilka färger som passar bra ihop. Det är bättre att inte utmana om man känner sig osäker. Lättläst text och en logisk struktur är ofta viktigare än snygg webbdesign.

Handgjorda ikoner och illustrationer

Handgjorda ikoner som går i stil med er webbdesign har blivit allt vanligare. Illustrationer som visar på vad ni gör har också blivit mer populärt. Det gör att användaren slipper läsa för att få en intuitiv förståelse för vad er tjänst eller produkt gör.

Vi rekommenderar dock inte att göra illustrationer av människorna i ert team. De ska vara vanliga bilder. Folk älskar att veta vilka som står bakom ett företag.

Inte alltid en bild i hero sektionen

En stor bild, eller varför inte en slider, har länge dominerat utrymmet i hero sektionen. Men alternativet där man låter text och grafik ta plats har blivit allt mer populärt under 2022.

Större och fetare text

Första intrycket är viktigt. Med ett välformulerat budskap i hero sektionen med stor fet text skapar du detta.

Detta kan vara den viktigaste texten du skriver på hemsidan. I denna texten ska man förklara vad ni gör och varför man ska kontakta er. Säg inget som är sant för alla, utan något som gör er unika.

Chattfunktion

Faller inte riktigt inom ramen av webbdesign. Men i vissa branscher är detta viktigt och bör provas för er som inte gjort det. Bi har blivit allt mer vana med att chatta och en chattfunktion på eran hemsidankan öka er hemsidas försäljning. Tillgängligheten efterfrågas och får hemsidan att kännas mer levande. Användare är stressade och föredrar i regel att inte behöva läsa sig till all information utan vill ha det levererat. Ta tillvara på detta och installera en chatt så kommer ni öka er försäljning. Chattarna hyrs vanligtvis som en tjänst för några hundralappar per månad och installeras på två minuter. Prova det!

Vi hjälper er gärna med ny webbdesign till företag, eller så tar vi ett större ansvar som fullservice webbyrå.

Källa: https://www.scribd.com/document/265348695/Microsoft-Attention-Spans-Research-Report

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Crawl budget för SEO
Crawl budget inom SEO – Vad är det och hur påverkar det er sökmotoroptimering?

Crawl budget är en viktig aspekt inom SEO. Det är i sig ingen direkt rankingfaktor men indexeras ni effektivt får

AI text SEO
AI text för SEO – Fungerar det och bör jag använda det?

När ChatGPT släpptes öppnades många möjligheter inom SEO branschen och för oss som varit med länge reagerade nog lite annorlunda