Digitala trender 2019 – Håll din hemsida modern längre

Nils Fridlund, VD på Sunbird
av Nils Fridlund
den 30 september, 2018
Modern webbdesign

Det genomsnittliga spannet en person håller fokus har gått från 12 sekunder år 2000 till åtta sekunder år 2015. Webbdesign ändras ständigt och anpassas efter användarna. I detta inlägg kommer vi gå igenom de trender som vi anser påverkat webbdesignen mest under 2018 och som förväntas rulla in under 2019. Har man koll på trenderna ökar livslängden på en ny hemsida och ni kommer vara nöjda med den längre.

Mobile first

Majoriteten av all webbdesign görs för datorn och skalas därefter ner till surfplatta och mobil. Men när fler användare besöker er hemsida via mobilen blir det också rimligt att också börja med webbdesignen för mobilen för att skalas upp till surfplatta och dator. Oavsett vilken du börjar med kan man alltid skapa dubbla varianter. En för datorn och en för mobilen. Även om du gör dubbla är det viktigt vilken du börjar med då det är den som sätter vilka element som ska finnas med.

Mobile first

Av: Roman Lel

Observera att Google rankar dig olika beroende på vilken enhet användaren söker på. Tar du bort viktiga element eller har mindre text på en av enheterna kommer placeringarna fluktuerar ännu mer.

Text i centrum för designen

Välskriven text som förstärks av webbdesignen är en av de saker som får en hemsida sticka ut. Det är önskvärt att få bort överflödiga element och istället fokusera på att få in texten i en tydlig och hierarkisk struktur som är lätt att förstå. Detta går också bra i linje med mobile first där man i regel ska ha mindre text och färre visuella element.

Försök inte att säga allt. Det finns ofta mycket ni gör som är bra. Men att säga enbart en sak gör att hela budskapet går fram och att besökaren orkar läsa det.

Mer vågat användande av färger och former

Under 2018 har färger och former definitivt blivit allt mer vågade. Vi har inte längre ett fåtal färger i de klassiska färgskalorna och raka linjerna.

Färgschema

Av Adam Bagus

Här ställs högre krav på finkänslighet när det kommer till hierarkier och vilka färger som passar bra ihop. Det är bättre att inte utmana om man känner sig osäker. Lättläst text och en logisk struktur är ofta viktigare än snygg webbdesign.

Handgjorda ikoner och illustrationer

Illustration

Av: Berin Catic

Handgjorda ikoner som går i stil med er webbdesign har blivit allt vanligare. Illustrationer som visar på vad ni gör har också blivit mer populärt. Det gör att användaren slipper läsa för att få en intuitiv förståelse för vad er tjänst eller produkt gör.

Vi rekommenderar dock inte att göra illustrationer av människorna i ert team. De ska vara vanliga bilder. Folk älskar att veta vilka som står bakom ett företag.

Chattfunktion

Vi blir allt mer vana med att chatta. Att ha en chattfunktion på hemsidan har blivit vanligare och det kommer sannolikt fortsätta i denna riktningen. Tillgängligheten efterfrågas och får hemsidan att kännas mer levande. Folk orkar i regel inte läsa sig till information utan vill bara ha svaret serverat. Ta tillvara på detta och installera en chatt så kommer ni öka er försäljning. Chattarna hyrs vanligtvis som en tjänst för några hundralappar per månad och installeras på två minuter. Prova det!

 

Vi hjälper er gärna med ny webbdesign, läs mer här, eller så tar vi ett större ansvar som webbyrå, läs mer här.

Författare
Nils Fridlund, VD på Sunbird

Nils Fridlund

Nils är specialiserad på sökmarknadsföring (SEO & AdWords). Karriären började 2012 och har sedan dess drivit egna projekt, resultatbaserad SEO mot kunder, bloggat på MajesticSEO och agerat konsult gentemot andra webbyråer. Idag är Nils VD och Head of Search på Sunbird. Boka ett möte och få en kostnadsfri första konsultation.

Du kanske också gillar:
Modern webbdesign

Digitala trender 2019 – Håll din hemsida modern längre

Det genomsnittliga spannet en person håller fokus har gått från 12 sekunder år 2000 till åtta sekunder år 2015. Webbdesign ändras ständigt och anpassas efter användarna.

Bli en vinnare på Google

Bli en vinnare på Google – En konkret guide steg för steg

Syftet med detta inlägget är att ge dig konkreta steg för att öka din trafik och öka er försäljning. 1. Sökordsanalys Första steget mot att vinna

Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2018

Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2018

Syftet med denna guide kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla er hemsidas försäljning med konverteringsoptimering. Kapitel 1: Vad

Font & färg

Hemsidors Typografi

Detta är ett smakprov av Sunbirds kunskaper. Vi hjälper dig mer än gärna med en ny hemsida till ditt företag. Med hjälp av våra webbplatser vill vi

Mobil som visar upp responsive webbdesign

Responsiv webbdesign till ditt företags hemsida – Viktigt av flera anledningar

I en tid då mobiltelefoner, surfplattor m.m. fått en allt större plats så förväntar sig många hämta information på internet smidigare. Det är minst lika vanligt

Bild på säkra servrar i lokal

Ökad säkerhet för WordPress hemsidor

WordPress angrips ofta av hackare och spammare. Samtidigt som plattformen har rykte om sig att vara väldigt användarvänlig så är den tyvärr sårbar vid attacker. Varför

Christian Sandström

Nedan ord är Christians egna och representerar den resa Wellflix och Sunbird tagit.

Jag har länge haft en dröm om en affärsidé som nu skulle ta nästa steg. Vi anlitade en varumärkesbyggare, en logotypdesigner och Sunbird för vår webbutveckling. Så här gick det.

– Då hemsidan skulle ta längst tid började vi tillsammans med Sunbird slipa på designen. Jag fick först se några tidiga idéer och gillade riktningen vi skulle ta. Jag godkände och Sunbird fortsatte jobba på samma spår. Några dagar senare ringde Nils (på Sunbird) upp och skickade över vad de gjort. När jag fick se designen blev jag helt tyst och fann mig själv att nästan fälla en tår. Min dröm som jag haft så länge var framför mig. Jag har aldrig förväntat mig att en byrå ska kunna ha den förståelsen och det engagemanget.

– Under tiden hemsidan kodades gick jag vidare och funderade på vårt namn. Även här tänkte jag att jag behövde extern input från folk i branschen. Jag gick till två olika byråer som enbart jobbade med branding. Namnen de kom upp med var inte bättre än de jag själv kommit på och tackade besviket nej och sköt upp idén om det perfekta namnet till senare. Jag valde att behålla mitt gamla namn – Fungera & Prestera.

– När jag valt att behålla namnet gick jag till logotypdesigners för att sätta logotypen. Vid detta laget var både färger och namnet bestämt. Jag fick här totalt sett ett tiotal logotyper att kolla på. Logotyperna kändes som något jag sett förut och att de var gjorda utan minsta förståelse för just vårt företag. Jag hade både kontaktat brandingbyråer och logotypdesignerns som båda jobba med detta heltid och resultatet blev bristfälligt. Vid detta laget var jag rätt nedstämd och min dröm kändes inte riktigt lika nära.

– Jag ringde upp Nils för att be om råd. Vi pratade länge och kom fram till att Sunbird skulle ta på sig att göra både företagsnamnet och logotypen. Sunbirds visade återigen prov på sin förståelse och att ha lyssnat på mig. Vårt resultat:

 

Wellflix

 

 

 

– Min insikt om Sunbird är att de verkligen förstår mig som kund och brinner för var de gör. Sunbird har inneburit en hel del för Wellflix och vi lämnar alla dagar i veckan vår rekommendation.

– Christian Sandström

Vi har jobbat med Sunbird sedan 2013 och har bara det senaste året ökar vår organiska försäljning med +247%.

Det unika med Sunbird är att vi jobbar direkt med Sunbirds VD, Nils, och inte en projektledare. Nils har ett starkt driv och kommer med egna idéer som ökar vår försäljning. Han är enormt skarp och definitivt en av de bäst vi jobbat med. Nils förstår oss och blir som en förlängd arm inom webbutveckling och sökmotoroptimering.

Vi tror på Sunbirds affärsidé. De kombinerar snygg webbdesign som säljer tillsammans med ökad trafik. Vi har fastnat för Sunbird och rekommenderar dem till alla växande företag som vill driva resultat.

– Erik Schuss