fbpx

Så skapar du en bra call-to-action (CTA) – Med konkreta exempel

Call-To-Action (CTA)
avatar image

Nils Fridlund

Vi kommer här gå igenom vad en call-to-action (CTA) är, varför det är viktigt och självklart dela våra bästa tips för att maximera försäljningen.

Vad är en call-to-action (CTA)?

Call-to-action (CTA) är en uppmaning för besökaren att agera. Denna brukar, men måste inte, vara i form av en knapp eller textlänk.

Länken brukar leda till ett formulär där användaren exempelvis kontaktar er eller skapar ett konto.

Exempel på call-to-actions (CTAs)

  • Testa gratis
  • Kontakta oss
  • Få en offert
  • Lägg i varukorgen
  • Ställ en fråga
  • Prenumerera

Varför är CTAs så viktiga?

Syftet med en call-to-action är att få den potentiella kunden att agera.

Användaren surfar i regel runt på er hemsida för att de vill hitta rätt leverantör.

Om ni hjälper dem förklara varför ni är bra, sänker tröskeln och skapar incitament brukar försäljningen öka.

Har ni skrivit ett blogginlägg (som detta) och ni inte uppmanar användaren att ta kontakt minskar sannolikheten att de också gör det. Ni lämnar det helt enkelt till användaren att klicka i menyraden. Men den har de sett hela tiden vilket gör att ögat börjat filtrera ut den och knappen är ofta generisk.

Vi lever som vi lär: Vill ni ha en skräddarsydd hemsida utefter erat behov, kontakta en webbyrå i Malmö för en kostnadsfri skiss. Hade vi inte föreslagit det - hade ni kanske inte tänkt på det?

Så gör ni en bra call-to-action (CTA)

Nedan är mina bästa tips för hur ni ska utforma era call-to-actions för att öka er försäljning.

- Jobba med höga kontraster

Användare tenderar att skumma igenom hemsidor. Detta innebär att det är den visuella hierarkin som i stort avgör hur många som kommer se knappen.

Detta kanske är uppenbart för alla er som läser detta. Men att titta på och se något är inte samma sak.

Genom att använda hög kontrast gör ni det lättare för ögat att fastna och uppfatta er uppmaning.

- Skriv en beskrivande text

Ska en användare klicka på en knapp vill de förstå vad den gör och vad de kan vinna genom att klicka.

Förklara i texten syftet med klicket. Undvik vaga beskrivningar såsom "Läs mer" om det inte på annat sätt framgår tydligt.

"Få en offert" eller "Börja kostnadsfritt" kan fungera bra.

- Skapa incitament

Det är många användare som mest surfar runt men som inte känner sig tillräckligt redo för att agera.

Om ni skapar incitament för att agera brukar det resultera i att fler väljer att agera.

Ett exempel på detta kan vara: "Kontakta oss nu och få en kostnadsfri analys."

- Uppmana till handling

Att uppmana besökaren att agera är ett knep som brukar öka försäljningen.

Genom att föreslå att de ska höra av sig ökar sannolikheten att de gör det.

- Skriv kort och konsist

De bästa erbjudanden är korta och lätta att förstå.

Undvik att skriva allt som är bra med erbjudandet. Fler bra anledningar är inte alltid bättre.

Tänk på att alla potentiella kunder kan mindre om er och vad ni gör än ni. Så bara för att ni förstår det är det inget som säger att andra kommer göra det.

- Placera er CTA högt upp och ofta

Prioritera ert erbjudande högt upp. Att med ett tydligt budskap, hög kontrast samtidigt som ni ger användaren incitament att kontakt er högst upp där alla ser är en viktig teknik för att öka försäljningen.

Överväg också att ha era CTAs fler gånger på samma sida.

- Designtips för er CTA

  • Prova att använd en symbol i knappen
  • Prova att göra knappen större
  • Fetmarkera texten i knappen
  • Använd en hover-effekt när man håller över med musen
  • Välj en färg som bidrar till hög kontrast
  • Prova att skapa en 3D känsla genom att lägga till en kant eller skugga

Jämför exempelvis nedan:

Exempel på CTA

Med exempelet nedan:

Exempel på aktiv CTA med ikon

När man har en ikon med i er CTA sticker den ut mer.

- Prova olika uppmaningar

Alla personer vill inte kontakta er på samma sätt. Ett starkt tips är att prova flera olika knappar och mäta vilken av dem som fungerar bäst.

Ovan delade vi flera exempel på bra CTAs. Men en kombination av offert, en lätt första kontakt, mejl och telefon brukar vara en bra början.

- Prova att använda konsekvent färgsättning

Om ni jobbar med flera färger kan ni prova att ha en och samma färg för varje typ av call-to-action. Exempelvis att alla "Kontakt" knappar har en färg, och "Offert" har en annan.

Det gör det något lättare för ögat att identifiera knappen.

Det är däremot viktigare att kontrasten är hög så måste ni välja så prioritera kontrast.

Avslutande ord

Era CTAs är viktiga för er avslutningsfrekvens. Inte bara knappen i sig utan även designen och det runtomkring.

Våra viktigaste tips som vi vill att ni tar med er är:

  • Hög kontrast
  • Skapa incitament
  • Sänk risken
  • Högt upp och ofta
  • Prova flera olika avslutsförsök

Vill ni ha hjälp med detta så är vi en WordPress webbyrå som skapar skräddarsydda hemsidor som säljer och rankar bra på Google.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
ChatGPT Search
ChatGPT Search: AI-drivet sök via ChatGPT

OpenAI har lanserat ChatGPT Search. Förenklat är ChatGPT Search ett sminkat Bing med bättre UX. I detta inlägg går jag

Google indexering
Indexering på Google – Hur det fungerar och hur du förbättrar indexeringen

I detta inlägg går jag igenom vanliga orsaker varför din hemsida inte syns på Google. Både för utebliven indexering och