fbpx

Ankartexter

Ankartexter för SEO
avatar image

Nils Fridlund

I detta inlägg kommer vi gå igenom ankartext för SEO. Som alltid håller vi det praktiskt på vad som faktiskt är viktigt att göra.

Vad är en ankartext?

Ankartext är den klickbara texten i en länk. Ankartexten används av både användare och Google för att förstå sidan den länkar till.

Exempelvis kan en ankartext se ut så här i HTML, där "Sunbird" är ankartexten.

<a href="https://sunbird.se">Sunbird</a>

Ankartextens roll är dubbel: den hjälper användare att förstå vad de kan förvänta sig om de klickar på länken, och den hjälper sökmotorer att förstå vilket innehåll som finns på den länkade sidan.

Varför är ankartexter viktiga för SEO?

Google spindlar internet länk för länk och ankartexter är en tydlig rankingfaktor för SEO eftersom de:

  • Stärker sidans relevans: Ankartexter ger sökmotorer en indikation om sidans innehåll.
  • Förbättrar användarupplevelsen: Länkar kan vara ett snabbt sätt för användare att läsa vidare och hitta rätt. Detta i sin tur stärker SEOn ytterligare.

En bra ankartext gör inte bara din sida mer tillgänglig för användarna utan förbättrar också sidans SEO-prestanda genom att ge sökmotorer klar information om sidans relevans för specifika sökord.

Olika typer av ankartexter

Man kan enkelt dela upp ankartexter i sex olika grupper:

  • Varumärkesankartekster: Ditt företagsnamn som ankartext.
  • Exakt matchning: Det exakta ordet ni vill ranka på.
  • Delvis matchning: En kombination av sökord och annan text (minst två andra ord).
  • Generisk ankartext (uppmaning): Ord som "klicka här" eller "läs mer".
  • "Naken" URL: Själva URLblir ankartexten.
  • Bildankartekster och alt-texter: Länkar där en bild används som ankartext. Din alt-taggen blir ankartexten.

Det finns inget recept för exakt hur mycket av varje ni ska ha. I vissa fall är det helt enkelt naturligt att man har fler exakta matchningar. Ett konkret tips är att kolla upp vad konkurrenterna som rankar över er gör.

Skapa en naturlig cykel för ankartexter

I vilken ordning ankartexterna kommer in spelar roll.

  1. Börja med en exakt matchande ankartext: Starta med att länka till sidan med en ankartext som exakt matchar det sökord du vill ranka för. Detta hjälper sökmotorer att direkt förstå vad din sida handlar om.
  2. Variera ankartexter: Efter den initiala exakta matchningen, fortsätt med att skapa länkar som använder varierande ankartexter såsom varumärke, generiska fraser och nakna URL. Detta diversifierar din ankartextprofil och gör den mer naturlig.

Lägg till ytterligare exakta matchningar vid behov. Om din sida inte rankar som önskat kan du försöka lägga till fler exakt matchande ankartexter från högkvalitativa och relevanta källor.

En exakt matchning anses sällan vara överoptimerat men det kan ge stor effekt.

När ska man använda olika typer av ankartexter?

  • Varumärke: Perfekt för att bygga varumärkesauktoritet och öka igenkänningen. Används främst när du vill koppla en extern länk till ditt varumärke.
  • Exakt matchning: Effektivt för att ranka för specifika sökord, men bör användas försiktigt för att undvika överoptimering.
  • Delvis matchning: Bra för att hålla variation i dina ankartexter och samtidigt inkludera relevanta sökord.
  • Generiska ankartexter: Användbara för uppmaningar men har inte högt SEO-värde. Använd sparsamt.
  • Nakna URL:er: Används när du vill att användaren ska se och känna till den faktiska URL.
  • Bildankartekster och alt-texter: Viktiga för bildlänkar och SEO för visuellt innehåll.

Kvalitén på källan avgör ofta vilken typ av ankartext du ska använda

Om ni kommer få en relevant och stark länk på ett naturligt sätt kan ni vara mer aggressiva med valet av ankartext.

I de fall ni får länkar från mindre pålitliga källor såsom listor, forum etc bör ni använda varumärke, uppmaning eller nakna URLer.

Interna vs. externa ankartexter: Vad du bör tänka på

För både interna och externa länkar fungerar logiken snarlikt för ankartexter. Skillnaden är att man får vara något mer försiktig med ankartexterna på externa hemsidor. Att överdriva exakta matchningar kan uppfattas som spam av Google.

  • Strategier för interna ankartexter: Var tydlig med dina ankartexter. Det är svårt att bli straffad även om det inte är omöjligt. Se till att dina användare gillar länkarna.
  • Riktlinjer för externa ankartexter: Variera men håll dig inom sökintentionen eller använd ankartexter som är ditt varumärke eller en uppmaning. Men håll alltid stycket relevant till sökordet du vill ranka på, så nära sökordet som möjligt.

Analysera konkurrenters ankartexter

För att optimera din egen ankartextstrategi är det viktigt att förstå hur konkurrenterna använder sina ankartexter. Verktyg som Ahrefs och SEMrush kan hjälpa dig att analysera deras ankartextprofiler, identifiera vanliga mönster och justera din egen strategi därefter.

  • Vad man ska leta efter: Exakta matchningar, variationer av sökord och hur de placerar sina länkar på sidan.
  • Hur du kan anpassa din strategi: Använd insikterna för att identifiera luckor och möjligheter för att differentiera dina ankartexter och skapa en konkurrensfördel.

Avancerade strategier för ankartexter

  • Lokalt SEO: Använd geografiskt specifika ankartexter för att ranka bättre i lokala sökresultat.
  • E-handel: Optimera produktankartekster för att förbättra konverteringsfrekvensen.
  • Content Marketing: Använd varierande och semantiska ankartexter för att ranka för long-tail-sökord och förbättra sidans auktoritet.

Optimera din ankartextstrategi med Screaming Frog

Screaming Frog är ett verktyg för att analysera vilka ankartexter som används på en hemsida. Det hjälper dig att hitta och ta bort irrelevanta ankartexter som kan skada din semantiska SEO. Detta verktyg är särskilt användbart för att identifiera överoptimering och skapa en mer naturlig fördelning av ankartexttyper.

  • Så använder du Screaming Frog:
    1. Öppna Screaming Frog och ange hemsidan du vill undersöka.
    2. Välj "Bulk Export" → "Links" → "All Anchor Text".
    3. Analysera resultatet för att hitta överoptimerade eller irrelevanta ankartexter.

Vanliga misstag med ankartexter och hur du undviker dem

  • Keyword stuffing: Att använda för många exakta sökord på en sida. Detta uppfattas ofta som spam av Google och kan påverka din ranking negativt.
  • För många interna länkar: Om du inkluderar fler interna länkar än som är relevant kan det påverka din ranking negativt. Använd bara relevanta länkar och blanda gärna med externa länkar.
  • Balansera relevans och variation: Undvik att använda samma ankartext för olika sidor. Skapa alltid en variation som är naturlig och logisk.

Checklista för att skapa effektiva ankartexter

Vill du ha hjälp med er sökmotoroptimering får ni mer än gärna kontakta oss. Vi är en SEO-byrå i Malmö men jobbar med kunder i hela Sverige.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Hur varumärkets auktoritet spelar roll för er SEO

I detta inlägg kommer jag gå igenom vad auktoritet är inom SEO, hur du förbättrar det och för vem det

Organisk marknadsföring
Organisk marknadsföring – Vad är det och vilka kanaler du bör välja

Vad är organisk marknadsföring? Organisk marknadsföring förklaras enkelt som alla kanaler där ni får naturlig spridning utan att det är