Tack för att du hör av dig! Vi återkommer inom kort.

Vilken succé!

Tack för ditt förtroende. Vi återkommer vanligtvis redan samma dag. Under tiden får ni gärna läsa några av våra UX tips nedan.

Textens bredd är viktig

Om texten är för lång orkar internetanvändare sällan börja läsa. Är den däremot för kort kommer ögonen behöva gå fram och tillbaka mellan raderna för ofta och även det försämrar användarupplevelsen. Vi rekommenderar 50-75 tecken per rad.

Slagkraftigt budskap

Ta ut den viktigaste meningen som förklarar din produkt eller tjänst. Flera än två meningar på landningssidan är oftast överflödigt. Mer information kommer i nästa skede.

Prova ett första enkelt steg

Begär inte för mycket av dina besökare. Är det B2C ni sköter har de förmodligen en kort paus på jobbet eller så har de precis kommit hem och ska snart köra barnen till träningen. Att ta ett för stort beslut kommer inte ske.

Är det B2B ska du inte heller begära för mycket. Företagare tar i större utsträckning medvetna beslut. Och ett stort beslut direkt kommer mer sannolikt skrämma dem än att dra in säljet. Ett litet engagemang som en mailadress eller något gratis är inget stort beslut. Prova det!

Välj ut den bästa

Att välja ut en av alla ens grymt bra varor eller tjänster kan kännas både dåligt och jobbigt att göra. Människan föredrar dock ett tryggt val och känslan av att man gjort rätt är viktigt. Det är samma psykologi här som när företag marknadsför sig som “Vi är störst”. Störst – De måste göra något bra. Likadant fungerar det med en utvald produkt. Denna produkt är utvald – den måste vara bra.

Ångra är bättre än att godkänna

Vi har alla ångrat oss i sista sekunden. Det där absoluta klicket kan kännas otryggt och det händer att man fegar ur. Prova att lägga till en “Jag ångrar mig” knapp istället för att godkänna. Detta tips är framför allt användbart för e-butiker.

Frågar man: “Är du säker?”. Öppnar det samtidigt upp för den undermedvetna tanken “Borde jag inte vara det?”.

Bli inte förvånad om en större knapp gör susen

Man sollar mycket på Internet. En stor knapp gör för det första att man ser den. Men det ökar också känslan av hur mycket fokus/tid man bör ge den. Att göra stora knappar kan kännas skrikigt. Men för en besökare som aldrig har besök er hemsida tidigare tänker snarare att en liten knapp är svår och jobbig att hitta och “nästa steg” blir inte tydligt. Ni kommer garanterat förlora sälj om ni har för små knappar och till och med om ni har normalstora sådana.

Säg vem det är till för, istället för att försöka sälja till alla

När en potentiell kund står inför ett beslut om de ska köpa av er eller inte, är det antingen på impuls eller så väljer de mellan att köpa hos er eller hos en konkurrent. Att rikta er produkt eller tjänst mot de som i slutändan faktiskt väljer er, kan vara ett av de bästa besluten ni tagit.

Försök följa normen

Människor är vanedjur. Vi kommer all tydligt ihåg skillnaden mellan att övningsköra och när man kör bil idag. Vi går på automatik och kan nu göra fler saker samtidigt då vi sållar mer än vi registrerar (kör försiktigt).

Det fungerar liknande på webben. Finns det inte där det brukar finnas, finns det inte. Att ha god kunskap om vad som anses vara “normen” på webben kan vara helt avgörande för hur lättnavigerad hemsidan känns för majoriteten av besökare.

Va lite skön

Alla är inte bekväma med att ge bort all data om sig själv. Försök att vara lite förlåtande gällande vilken data man behöver fylla i för att man ska få en första kontakt. När ni väl har kontakt löser sig resten.