Du får en kostnadsfri SEO-analys från Nils Fridlund som gjort SEO över 10 år.
(59 omdömen)
Du får en kostnadsfri SEO-analys från Nils Fridlund som gjort SEO över 10 år.
Manuell audit av SEO-expert
1 timmes konsultation
Inget bindande
Vi på Brandfast har testat flera SEO-företag men det var först när vi hittade Sunbird som vi kände att det klickade. Ingen annan byrå har varit så enkel att arbeta med eller har engagerat sig så handfast med vår sida. Rekommenderas!
En SEO-analys är en omfattande process för att utvärdera en hemsidas sökmotoroptimering (SEO) och identifiera områden som kan förbättras. En SEO-analys inkluderar flera olika komponenter:
Innan analysen påbörjas är det avgörande att definiera tydliga mål kopplade till affärsresultat som ökad försäljning eller generering av kvalificerade leads. Dessa mål bryts ner i nyckeltal (KPI:er) för att mäta och utvärdera framgång.
SEO‑arbetet börjar alltid med en sökordsanalys för att identifiera de mest värdefulla sökorden baserat på relevans och affärsvärde.
En Content Gap Analysis hjälper dig att identifiera sökord som konkurrenter rankar för men där din egen webbplats saknar innehåll. Använd verktyg som Ahrefs eller Semrush för att finna dessa möjligheter.
Skapa en tydlig innehållsplan för att säkerställa att viktiga sidor finns och undvika intern konkurrens. Relaterade sökord kan ofta delas på samma sida, medan specifika sökord som ”blå handdukar” kan behöva en egen kategori‑sida.
Optimera dina viktigaste sidor utifrån sökintention, innehållskvalitet och relevans. Strategiskt placera sökord i URL, titel, rubriker och text. Skapa unik metabeskrivning och strukturera interna länkar effektivt.
Analysera din länkprofil med verktyg som Ahrefs eller Majestic. Prioritera kvalitet framför kvantitet, identifiera skadliga länkar och bygg en naturlig länkprofil med varierade ankartexter.
AI förändrar SEO‑landskapet och påverkar analysmetoder och strategier. SEO-analys behöver fokusera på att skapa unikt och strukturerat innehåll med hög kvalitet, särskilt viktigt för att synas i AI‑genererade svar.
Utan en analys är det svårt att prioritera helt rätt. Då blir arbetet ad hoc och utan längre strategi. SEO är långsiktigt och att prioritera rätt så att ni rankar högst upp på de viktigaste sökorden är nödvändigt.
Detta varierar mellan olika SEO byråer eller om ni använder ett verktyg. Det finns gratis verktyg som ger er en snabb bedömning. Men dessa brukar enbart kolla på tekniska aspekter. Vi gör alltid våra SEO-analyser gratis som ett första steg.
Ett SEO-test är smalare än en hel analys. Detta brukar ämna till att kolla upp tekniska aspekter och få en snabb bedömning av ett SEO verktyg.
Syftet med en SEO-analys är att utvärdera hur optimerad er hemsida är för Google genom att identifiera möjligheter och presterar förslag på insatser. Den kan bestå av såväl tekniska detaljer som textoptimering eller externt.