fbpx

Organisk marknadsföring – Vad är det och vilka kanaler du bör välja

Organisk marknadsföring
avatar image

Nils Fridlund

Vad är organisk marknadsföring?

Organisk marknadsföring förklaras enkelt som alla kanaler där ni får naturlig spridning utan att det är en betald annons. Det är exempelvis sökmotoroptimering (SEO), Sociala Medier och E-postmarknadsföring.

Skillnaden mellan betald och organisk marknadsföring

Den stora skillnaden mellan betald och organisk marknadsföring är att den organiska delen syftar till att bygga upp en närvaro på relevanta plattformar där kunder genuint är intresserade av det ni delar.

Betald marknadsföring däremot är när man exempelvis riktar annonser mot sökord på Google på Google Ads eller intressegrupper via Sociala Medier.

Båda har sin plats och det bör primärt vara en fråga om vilken eller vilka kanaler som passar när.

Viktiga kanaler för organisk marknadsföring

  • SEO: Är den icke-betalda delen på Google. Dyker generellt sett upp under annonserna men har numera börjat blandas mer.
  • Sociala Medier: Du delar inlägg via din profil eller företaget sida som får spridning.
  • E-postmarknadsföring: Mejlar och håller befintliga kunder varma.
  • YouTube: Skapar videoinnehåll på YouTube som också är en stor sökmotor.
  • Poddar: Starta en podd som får fler och fler följare.
  • Seminarium: Håll ett seminarium eller kurs på plats eller online. Du etableras som en expert

Dessa kanaler ska ofta samspela för bättre resultat. Exempelvis kan inlägg du skriver i bloggen för SEO delas på LinkedIn. Du kan också placera YouTube-videos på din hemsida och transkribera texten så du får organisk spridning på Google.

Fördelar med organisk marknadsföring

  • Kostnadseffektivt: Kostnaderna ökar inte linjärt med trafiken. Utan insatserna (kostnaderna) kan vara liknande över tid men trafiken fortsätter att öka.
  • Långsiktigt resultat: När du byggt upp dina resultat och antalet följare brukar detta hålla i sig. Du kan jobba mindre och få stor effekt.
  • Trovärdighet: Organisk marknadsföring är inga typiska annonser där det står annons. Ett budskap som dyker upp för att användarna gillar innehållet stärker varumärket mer än en betald annons.

Nackdelar med organisk marknadsföring

  • Svårt i början: Första inläggen på bloggen indexeras knappt av Google och första delningarna på Sociala Medier får inte stor spridning. Det kan kännas omotiverande - med håll i!
  • Tar längre tid för resultat: Om du behöver omedelbar trafik eller försäljning, är organisk marknadsföring inte rätt val eftersom det tar tid att se resultat. Det kan dock vara något som sköts parallellt med betald marknadsföring om utrymme finns.
  • Hög konkurrens: Google rankar enbart en högst upp och man "Likear" inte vad som helst. Ska du skapa något som användare vill följa måste du på riktigt kunna bidra.

Generellt sett bör inte organiska marknadsförig vara det primära om ni är väldigt osäkra på er affärsmodell. Då kan det finnas en poäng med att börja med betald marknadsföring. Får ni resultat kan ni tryggt börja med organisk marknadsföring som är långsiktigt.

Tänk på att nackdelarna blir också fördelarna med det när ni väl kommit över den första fasen. Vem som helst kan börja konkurrera i den betalda delen. Men den organiska delen är det inte alla som klarar av.

Konsten att välja rätt kanal

Saknar man erfarenhet är det lätt att välja fel kanal och typ av marknadsföring. Behöver du vägledning får du gärna kontakta oss. Nedan är förenklade men konkreta vägval:

Typ av marknadsföring:

  • Behöver du enbart snabba resultat: Betald marknadsföring.
  • Vill du växa på sikt och lönsamt: Organisk marknadsföring.

Val av kanal:

  • Har du tydliga sökord som beskriver det ni erbjuder: Välj SEO om du föredrar organiskt eller Google Ads om du föredrar betald marknadsföring.
  • Har du en tydlig intressegrupp: Dela inlägg på Sociala Medier om du föredrar organisk marknadsföring, annars skapa riktade annonser.
  • Gillar du att prata eller stå framför en kamera och har mycket att dela: Överväg poddar och YouTube.
  • Har du många gamla kunder: Håll dem aktiva med regelbundna mejlutskick.

Sunbird är en bred digital marknadsföringsbyrå som gärna hjälper dig oavsett om organisk marknadsföring eller den betalda är rätt för er just nu.

avatar image

Nils Fridlund

VD på Sunbird

Om författaren

Jag har skapat Google optimerade hemsidor som säljer och rankar bra på Google sedan 2012. Jag är en bred digital growth hacker som tillsammans med kreativa lösningar och en "get-shit-done" mentalitet bidrar till att öka våra kunders försäljning. Varmast om hjärtat ligger SEO, Google Ads och konverteringsoptimering. Mitt innehåll fokuserar på konkreta tips som kan skapa tillväxt och jag undviker för teoretiska ämnen som i praktiken inte används. Nyheter från mig följer ni bäst på LinkedIn. Väldigt roligt att ha dig här!
Hur varumärkets auktoritet spelar roll för er SEO

I detta inlägg kommer jag gå igenom vad auktoritet är inom SEO, hur du förbättrar det och för vem det

Ankartexter för SEO
Ankartexter

I detta inlägg kommer vi gå igenom ankartext för SEO. Som alltid håller vi det praktiskt på vad som faktiskt