Artiklar inom SEO, digital analys och hemsidor

Sunbird är en webbyrå och SEO Byrå som jobbar med kunder i hela Sverige.

Crawl budget för SEO
Crawl budget inom SEO – Vad är det och hur påverkar det er sökmotoroptimering?

Crawl budget är en viktig aspekt inom SEO. Det är i sig ingen direkt rankingfaktor men indexeras ni effektivt får

AI text SEO
AI text för SEO – Fungerar det och bör jag använda det?

När ChatGPT släpptes öppnades många möjligheter inom SEO branschen och för oss som varit med länge reagerade nog lite annorlunda

Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google
Viktigaste SEO rankingfaktorerna för Google

I detta inlägg kommer vi ge en översikt av de viktigaste SEO faktorerna för att ranka på Google. Vi kommer

Blogginlägg för SEO
Så skriver ni ett bra blogginlägg för SEO

I detta inlägg ger jag mina bästa tips för hur ni ska skriva blogginlägg och artiklar för SEO. Vi går

Guide till strukturerad data för SEO

Med hjälp av strukturerad data kommer ni ranka att högre och få fler organiska leads. I detta inlägg kommer jag

Google SGE
Vad är Google SGE och hur SEO optimerar man för det?

AI är minst sagt på allas läppar och det nämns förmodligen i de flesta styrelsemötena. Google håller på att ta

Vad är WordPress?
Vad är WordPress och varför har det blivit det största CMS:et?

Jag kommer här kort gå igenom vad WordPress är, fördelar & nackdelar och varför vi tycker WordPress är bra. Sunbird

Call-To-Action (CTA)
Så skapar du en bra call-to-action (CTA) – Med konkreta exempel

Vi kommer här gå igenom vad en call-to-action (CTA) är, varför det är viktigt och självklart dela våra bästa tips

Duplicerat innehåll för SEO
Duplicerat innehåll för SEO

Vi kommer här gå igenom vad duplicerat innehåll är, varför det är dåligt för er SEO, hur ni hittar och

Semantisk SEO
Semantisk SEO – Hur Google förstår syftet med sökningen

Här går vi igenom vad semantisk SEO är, varför det är viktigt och ger 7 praktiska tips om hur ni

Illustration öve ren användarvänlig hemsida
Så får du användarvänlig hemsida som ökar er försäljning

Att ha användarvänlig hemsida och webbdesign är grunden för att öka antalet leads. Det hjälper er dessutom förbättra den organiska

SEO för nybörjare
Tips när du är ny och börjar med SEO

Här går vi igenom SEO för nybörjare. Jag kommer fokusera på de misstag jag brukar se hos den som är

Bilder för SEO
Så sökoptimerar du bilder och alt-taggar för SEO

Bilder kan hjälpa er att ranka bättre på sökord både bland textresultaten men också få in mer trafik via bildsök.

Marknadsföring för små företag
Strategi och val av kanaler för digital marknadsföring för små företag

Här är en strategi och genomgång av olika kanaler för digital marknadsföring för små företag. Vi kommer gå igenom: Om

Interaktioner för SEO
Är användarsignaler en rankingfaktor för SEO?

Ända sedan jag började med SEO 2012 har det diskuterats om användarsignaler (interaktioner) är en rankingfaktor för SEO. Det korta

Konverteringsgrad
Konverteringsgrad – Räkna ut och tolka för att öka antalet leads

Här går vi igenom vad konverteringsgrad är och hur du ska använda dig av mätetalet för att öka er försäljning.

Metatitel och metabeskrivning
Metatitel och metabeskrivning för SEO

Metatitlar och metabeskrivningar är en del av on-page SEO. Här går vi igenom hur ni skriver dem på bästa sätt

Hur lång tid tar SEO
Hur lång tid tar SEO?

Hur lång tid tar SEO? Den eviga frågan vi ska försöka besvara. Som alltid fokuserar vi på ökad tillväxt och

SEO strategi
SEO strategi som får er att flyga på Google

Vi kommer här gå igenom en SEO strategi som inkluderar vad ni ska göra i en inledande fas och vad

Interna länkar för SEO
Interna länkar för SEO – Stärk era viktigaste sidor

Här går vi igenom hur du jobbar med interna länkar för SEO: Varför det är viktigt, hur du hittar var

Intern konkurrens
Intern konkurrens (kannabalism) för SEO – Vad det är och hur du löser det

I detta inlägg kommer vi gå igenom: Vad intern konkurrens (kannabalism) är, varför det försämrar er ranking, hur du hittar

Landningssidor
Landningssidor är navet i er marknadsföring

Landningssidors uppgift är att konvertera besökare till leads. Det kan vara formulär, nyhetsbrev eller skapa ett testkonto. Vi föredrar när

Teknisk SEO optimering och analys
Teknisk SEO [Fullständig guide]

I detta inlägg kommer vi gå igenom teknisk SEO optimering. Vi rekommenderar att ni använder vår checklista för teknisk SEO

Gammal VS ny SEO
Gammal VS ny SEO – Så har det förändrats

För den som jobbat med SEO länge har sett mycket förändras. Allt från hur det faktiska arbetet såg ut med

WordPress SEO
WordPress SEO – Fullständig guide med konkreta tips

Är WordPress ett bra CMS för SEO? Inledningsvis. Är WordPress bra för SEO? Ja! WordPress löser mycket automatiskt och har

Sökordsanalys
Sökordsanalys – En guide hur du hittar och prioriterar rätt sökord för Google

Här är en konkret guide som steg för steg visar hur du gör en sökordsanalys och prioriterar rätt sökord för

UX tips
UX tips för att öka er hemsidas försäljning

Med många års erfarenhet av att öka hemsidors försäljning samlar vi här våra bästa UX tips för att öka er

E-E-A-T SEO
Förbättra dina placeringar på Google med E-E-A-T: En fullständig guide

E-E-A-T – ”Experience”, ”Expertise”, ”Authoritativeness” och ”Trustworthiness” (på svenska: Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Tillförlitlighet) har fått ökat fokus på senaste

Google Tag Manager
Vad, varför och hur du jobbar med Google Tag Manager

Kortfattat: För de flesta är det enda Syftet med Google Tag Manager är att få in Scripts (exempelvis Google Analytics

Psykologin bakom ökad avslutningsfrekvens för hemsidor
Psykologin bakom ökad avslutningsfrekvens för hemsidor

I detta inlägg kommer jag jämföra människan med både får och guldfiskar. Men hur hjälper det mig öka min försäljning?

Modern webbdesign för 2023 – Skapa ett starkare varumärke och ökad försäljning
Modern webbdesign för 2023 – Skapa ett starkare varumärke och ökad försäljning

Sunbirds mål är alltid att öka er digitala försäljningen och vi börjat med att analysera hur vi lättast kan öka

Google Ads optimering för Black Friday
Google Ads för Black Friday – Så optimerar ni er försäljning och ROAS

I detta inlägg går vi igenom specifika aktiviteter att göra inför Black Friday på Google Ads. Vi förutsätter att kontot

Gammal VS ny SEO
Få edge på er on-page SEO och vinn på Google – Mallen som inte finns

Det finns inget färdigt recept som alla kan följa inom SEO. Det finns delar som i regel alltid återkommer. Men

SEO Checklista vid lansering av ny hemsida
SEO checklista vid lansering av ny hemsida

När ni byggt en ny hemsida och är klara kommer ett för många skrämmande steg: Lansering. Befintliga och nya kunder

SEO har förändrats
SEO har förändrats – har du?

Vi har sett stora förändrar inom SEO världen under de 10+ år vi varit aktiva som SEO Byrå. Både på

On-page SEO optimering
On-page optimering – Konkreta SEO tips för att ranka högre

Guide för on-page optimering inklusive konkreta steg Syftet med detta inlägget är att ge dig konkreta steg för att förbättra

Webbdesign trender 2022
Webbdesign trender 2022 – Öka er försäljning med modern design

Läs gärna vårat inlägg för 2023. För att maximera försäljningen på er hemsida gäller det att hänga med i utvecklingen.

Säkerhet för WordPress
Säkerhet för WordPress – Konkreta tips du kan göra själv

Här går vi igenom hur man gör och håller en WordPress hemsida säker. Som alltid försöker vi hålla det konkret

Snabbladdad WordPress WooCommerce
Så får du en snabb WordPress WooCommerce e-butik

E-butiker som går långsamt håller tillbaka försäljningen och er e-handels SEO resultat. Både användare och Google älskar snabba e-butiker. WordPress

Offline konverteringsspårning
Förbättra kvalitén i leadsen med Google Ads offline konverteringar

Har ni någonsin fått en förfrågan som är helt irrelevant? I så fall är Google Ads offline conversion det ni

Digital marknadsföring för e handel
Sunbirds recept: De bästa kanalerna vid digital marknadsföring av e-handel

Här kommer våra bästa knep och val av kanaler för digital marknadsföring av e-handel så att ni ökar er omsättning

Du har 8 sekunder på dig att fånga intresse
Du har 8 sekunder på dig att fånga besökarens intresse innan den lämnar

Koncentrationsförmågan har blivit sämre Koncentrationsförmågan har minskat med åren och den ser inte ut att bli bättre. Trenden är kortare

Öka er försäljning med konverteringsoptimering
Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering

Syftet med denna guide kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla er hemsidas