Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2018

Nils Fridlund, VD på Sunbird
av Nils Fridlund
den 10 mars, 2018
Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2018

Syftet med denna guide kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla er hemsidas försäljning med konverteringsoptimering.

Kapitel 1: Vad är konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering, eller Conversion Rate Optimization (CRO), är processen för att öka andelen som landar på din hemsida och slutligen når målet. Målet kan variera, det kan vara så enkelt som ett nyhetsbrev, prova-på, begära offert eller köpa en produkt i en butik. Vi vill även sträcka oss så långt och säga att konverteringsoptimering även kan inkludera förväntat ordervärde. Syftet är att öka antalet och värdet av de leads er hemsida genererar.

Konkret exempel: Om 100 personer besöker er hemsida, 4 av dem väljer att ringa/kontakta er. Då har ni en konverteringsfrekvens på 4%.

Syftet med konverteringsoptimering är att öka andelen som kontaktar er och i denna guide går vi igenom både grunder och avancerade knep. Sunbird är primärt en lead generation byrå som både ökar trafiken på hemsidan och konverteringsfrekvensen.

Kapitel 2: Förstå den fulla vidden av nyttan av konverteringsoptimering

Mycket med konverteringsoptimering kommer intuitivt. Men det finns fler fördelar med en hemsida som konverterar väl än du förmodligen anar.

  1. En hemsida som säljer bra kommer också få bättre placeringar på Google. Bättre placeringar på Google ger också m er trafik. Mer trafik och ökad konverteringsfrekvens = fler leads.
  2. Samtidigt komma samma hemsida få ett högre kvalitetsresultat i AdWords och ni betalar mindre än vad konkurrenterna gör för samma position = Lägre kostnad och/eller fler leads.
  3. All annan marknadsföring såsom annonser, AdWords, remarketing, sociala medier etc kommer få högre avkastning och ni får sannolikt ökad ROI = fler leads.

Att bygga en hemsida som säljer går samtidigt hand i hand med bra webbdesign (se vad vi erbjuder här), vilket stärker ert varumärke.

Kapitel 3: Bygg en bra grund att stå på när du bygger hemsidan

Det finns flera metoder att bygga hemsidor på idag. Vi delar in dem i tre:

Alla företag börjar på något ställe och de två första metoderna är utmärkta metoder. Men inte för konverteringsoptimering. Det är fortfarande möjligt, så häng kvar.

Kapitel 4: Börja med dessa två verktygen redan idag för att analysera er trafik

Analyserar ni inte redan er trafik är det dags att börja. Här kommer de verktyg vi rekommenderar:

Hotjar – Heatmaps och inspelningar

Hotjar erbjuder primärt två funktioner som vi inte hade överlevt utan: Heatmap och inspelning av sessioner. Vi ser precis var folk klickar, scrollar och hur de använder våra kunders hemsidor. Det gör det väldigt tydligt var användaren förlorar energi  (lämnar) eller vilka knappar vi bör göra tydligare. Mycket enkelt att installera. Väldigt enkelt att använda. Flera CRO verktyg i en tjänst. Kostar dock tillslut när ni får upp antalet användare men det går att prova på gratis (gör det). Läs mer på Hotjar.com.

Hotjar heatmap

Google Analytics – Datadrivet

Med Google Analytics kan ni se precis vad folk kommer ifrån, hur länge de stannar (inte vad de gör) och hur den aggregerade mängden klickar runt på hemsidan. Ni kan samtidigt se hur stor del som slutför ett visst mål. Detta är ett måste för alla hemsidor. Så sätter ni upp mål: Se guide från Google (enkelt steg för steg guide) eller från Kissmetrics (ger även user hacks).

Google Analytics - Statistik över besökare på er hemsida

Kapitel 5: Börja A/B testa din trafik för att förstå vad som fungerar

Nu när vi har verktygen igång kan vi också fortsätta till nästa steg: A/B tester. Det är här arbetet inom konverteringsoptimering börjar och det är en ständig process med någon förändring varje månad. Hur lång tid ett test tar beror på hur mycket trafik sidan ni testar har. För stora hemsidor är dessa tester klara inom en vecka, medan det för andra kan dröja någon månad. Oavsett hur lång tid det tar bör testerna alltid vara igång och man provar en variant mot en annan, A mot B.

Så fungerar ett A/B test: A/B verktyget skickar ena halvan av trafiken till A, och andra halvan av trafiken till B. Därefter mäter den också konverteringsfrekvensen. Så fort verktyget får upp signifikans kommer den också ange en vinnare. Så fort det är klart börjar ni alltså använda er av vinnaren och testar den mot ytterligare en utmanare.

Effekterna av A/B tester: Ett framgångsrikt test kan utan tvekan förbättra er försäljning med 30%. Att öka sin trafik med 30% däremot kan vara svårare. Konverteringsoptimering är ett framgångsrikt sätt att öka antalet leads.

Det finns en rad olika verktyg. Men många av dem tillåter att ni kan göra mindre ändringar på hemsidan utan att det faktiskt ändras något på hemsidan över huvud taget. Ni behöver alltså inte kunna koda för att börja. Vi rekommenderar antingen Google Optimize eller VWO.

Kapitel 6: Ta er konverteringsoptimering ett steg längre med dessa verktyg

Använder ni dessa verktyg tillsammans med Google Analytics, Hotjar och ett A/B verktyg är ni sannolikt långt före konkurrenterna.

Kapitel 7: Generella tips för bra webbdesign som säljer

7.1 Textens bredd: Man läser inte på webben, man scannar. För bred text är jobbig att scanna bör ni försök hålla den till 50-75 tecken i bredd per rad.

Textens bredd är viktig

7.2 Va accepterande: Försök att acceptera så många olika format och kombinationer som det går. Då exkluderar du ingen i onödan.

Va lite skön

7.3 Slagkraftigt budskap: Lägg tid på att komma på ett (1) riktigt bra budskap. Det kan förändra allt.

Tänk på budskapet

7.4 Gör det enkelt: Man tenderar att komplicera saker. Försök göra det så enkelt och smidigt som det bara går. Det kommer göra stor skillnad för er försäljning. Lär dig att ogilla varenda extra klick.

Gör det enklare än vad du tror är möjligt

7.5 Använd en utvald produkt: Vi förstår, ni har många bra produkter. Men det finns alltid en som passar flest. Tryck på den istället. Försöker ni sälja allt kommer det sluta med att man inte vet vilken man ska välja.

En utvald produkt gör det enklare

7.6 Skapa stress: Lite stress kan göra susen. Ett tidsbegränsat erbjudande eller att produkterna snart är slut fungerar alltid.

Lite stress kan göra susen

7.7 Nischa er: “Sunbird gör hemsidor till växande bolag.” Vi gör inget mot privatpersoner och vi erbjuder varken appar eller program – även om vi kan göra det. Skapa er en nischad målgrupp istället för att försöka sälja till alla. Besökare jämför online, om ni “råkat” nischa er mot dem kommer de också välja er.

Försök inte sälja till alla

7.8 Återuppfinn inte hjulet: Nedan är ett enkelt förslag som kan kännas självklart. Men den generella approachen måste vara att se hur alla andra gör något – och göra likadant. Detta gäller allt från generella designmönster till var man placerar knappar. Ni bör jämföra er både mot ledande företag i er bransch och det generella tillvägagångssättet på webben.

Försök tänka som andra gör på webben

Kapitel 8: Gör inte dessa 5 misstagen

Några av dessa tipsen kommer bygga på de knep vi redan visat ovan. Men dessa är de mest frekventa misstagen vi ser:

8.1 Ha inte för mycket text på hemsidan

Vi förstår att ni har mycket bra att säga om ert företag. Men som nämnt läser folk inte på webben, de scannar. Med detta sagt säger vi inte att ni inte ska skriva allt som är bra med er. Men ni ska välja era strider. När man först landar ska man mötas av ett slagkraftigt budskap, exempelvis likt det Dropbox har använt: “Your stuff, anywhere”, under det 2 rader om deras tjänst och valet att antingen köpa eller läsa mera. Anmärk att de inte skriver tjugo rader om deras nya servrar, hur ofta det sker en backup och vilken teknologi de använder. Däremot kan man både köpa direkt, eller läsa mera.

8.2 Otydligt nästa steg

Allt för ofta ser vi att det saknar ett tydligt nästa steg och när vi diskuterar hemsidan förklaras det genom att “man kan använda menyraden”. Ledsna – men så fungerar inte webben. Ni måste ge dem budskapet kort och koncist och ett skrämmande tydligt nästa steg. Den ideala hemsidan landar du på, möts av 2-3 rader som förklarar vad man gör och direkt möts man av nästa steg. Detta är både det lättaste och svåraste vi vet.

8.3 Överkomplicera inte

I början av de flesta nya projekten börjar vi lite enkelt med att förstå syftet och vilken fas företaget är i. Längst med processen går vi in på vilka funktioner som saknas och inte sällan möts vi av att man vill ha avancerade och automatiska bokningssystem och andra häftiga funktioner. Det som fungerar på webben idag är däremot enkelhet och ett första litet engagemang. Vi kan inte nog trycka på det senare. Be inte om för mycket. Att de ska lämna sitt namn och telefonnummer är redan ett stort steg. Att potentiella kunder som inte ännu förstår att ni är fantastiska kommer inte gå igenom ett helt bokningssystem och betala online. Gör det enkelt. Be om ett litet första engagemang. Om ni ändå vill ha ett bokningssystem bör ni fråga om deras mejladress för bokning och automatiskt mejla ut en länk till ert bokningssystem. Fullföljer kunden inte processen har ni fortfarande deras kontaktuppgifter och kan bearbeta dem.

8.4 Underinvestera inte

Nu är vi inte direkt opartiska i denna fråga. Men vi har sett allt för många fall där man väljer den billiga vägen för sin hemsida. Men om den konverterar 4% istället för 6% för att man snålade in kommer varenda krona spenderat på marknadsföring få en lägre ROI. Samtidigt får ni mindre besökare från Googles organiska söktrafik vilket i många fall är billiga leads. Med ett tema eller om man hyr en färdig hemsida är man också låst och när man väl vill göra förändringarna är det inte möjligt och man måste köpa en ny hemsida istället. Det finns många bra webbyråer som för en rimlig peng kan göra stora underverk och vi kan säkert säga att det kommer vara värt den första initiala investeringen. Webben är för viktig idag för att underinvestera i ens hemsida.

8.5 Blundar för konstruktiv kritik

Det är skrämmande hur sällan folk frågar om vad andra tycker om ens hemsida – och om man får höra något negativt tar man sällan åt sig. Gör användartester på en handfull personer lik din målgrupp och be dem ge feedback på bra och dåliga saker. De saker som förekommer mer än en gång är det sannolikt också värt att agera på. Kombinera detta tillsammans med verktygen ovan och ni kommer få ut mer av er marknadsföring med ökad konverteringsfrekvens.

Kapitel 9: Termer du måste kunna

Avvisningsfrekvens (Bounce rate)

Är då någon landar på sidan, men genast klickar på “tillbaka” eller på något sätt lämnar hemsidan. Vi kan lova er att ni har en högre avvisningsfrekvens än vad ni själva kommer gissa på. En genomsnittlig bounce rate beror på nisch och typ av hemsida, men runt 50% plus/minus 10 är relativt standard. Detta innebär att hälften väljer att lämna er hemsida direkt – efter att de valt att klicka på en av era annonser.  Det är alltså något ni inte ger dem.

Utgångsfrekvens (Exit rate)

Är liknande avvisningsfrekvens. Men skillnaden här är att de valt att stanna på hemsidan – och exit rate anger hur stor andel som lämnar en specifik sida. Det kan vara att de funnit svaret, eller att de bestämt sig för att ni inte är trovärdiga. Det kan indikera att hemsidan på något sätt är trasig eller att ni bör se över innehållet.

Genomsnittlig tid på hemsidan (Average Time on Site)

Är alltså hur länge folk i snitt stannar på hemsidan. Denna betyder olika beroende på om det är en blogg, säljsida eller ett forum. Generellt sett vill ni att denna ska vara hög, så länge ni inte är ett uppslagsverk eller liknande där ni vill ha både kort genomsnittlig tid på sidan och hög avvisningsfrekvens.

Call-to-action (CTA)

Är alla de knappar som försöker gå på avslut. En CTA behöver inte vara stor och röd för att räknas som en CTA. Det generella tipset är däremot att dessa sannolikt ska vara både fler och större än du tror – gärna i rött, orange eller annan tydlig färg.

Omvandlingstratt (Conversion funnel)

Är den väg ni skapar från det att besökaren landar tills dess att de köper något hos er. Termen kan användas både rent konceptuellt för att bygga upp webbdesignen, men också i verktyg såsom Google Analytics.

Multivariabel test (MVT)

MVT är en form av A/B testing där man testar flera variabler samtidigt. Krävs generellt sett mer trafik för att dessa ska vara möjliga inom rimlig tid. Går att göra med de verktyg vi länkade ovan.

Sammanfattningsvis …

Med rätt data och verktyg kan ni enkelt dubbla er hemsidas försäljning.

  1. Börja med att analysera trafiken
  2. Sätt upp ditt första A/B test
  3. Implementera fler verktyg för att samla in mer data
  4. Repetera

Det krävs mindre arbete än man tror och ni kommer snabbt räkna in pengarna. Antingen gör ni det själva eller så anlitar ni Sunbird för att ta er webbsida till nästa nivå. Vi erbjuder hemsidor i hela Sverige, däribland Göteborg, Malmö och Lund.

Författare
Nils Fridlund, VD på Sunbird

Nils Fridlund

Nils är specialiserad på sökmarknadsföring (SEO & AdWords). Karriären började 2012 och har sedan dess drivit egna projekt, resultatbaserad SEO mot kunder, bloggat på MajesticSEO och agerat konsult gentemot andra webbyråer. Idag är Nils VD och Head of Search på Sunbird. Boka ett möte och få en kostnadsfri första konsultation.

Du kanske också gillar:
Modern webbdesign

Digitala trender 2019 – Håll din hemsida modern längre

Det genomsnittliga spannet en person håller fokus har gått från 12 sekunder år 2000 till åtta sekunder år 2015. Webbdesign ändras ständigt och anpassas efter användarna.

Bli en vinnare på Google

Bli en vinnare på Google – En konkret guide steg för steg

Syftet med detta inlägget är att ge dig konkreta steg för att öka din trafik och öka er försäljning. 1. Sökordsanalys Första steget mot att vinna

Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2018

Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2018

Syftet med denna guide kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla er hemsidas försäljning med konverteringsoptimering. Kapitel 1: Vad

Font & färg

Hemsidors Typografi

Detta är ett smakprov av Sunbirds kunskaper. Vi hjälper dig mer än gärna med en ny hemsida till ditt företag. Med hjälp av våra webbplatser vill vi

Mobil som visar upp responsive webbdesign

Responsiv webbdesign till ditt företags hemsida – Viktigt av flera anledningar

I en tid då mobiltelefoner, surfplattor m.m. fått en allt större plats så förväntar sig många hämta information på internet smidigare. Det är minst lika vanligt

Bild på säkra servrar i lokal

Ökad säkerhet för WordPress hemsidor

WordPress angrips ofta av hackare och spammare. Samtidigt som plattformen har rykte om sig att vara väldigt användarvänlig så är den tyvärr sårbar vid attacker. Varför

Christian Sandström

Nedan ord är Christians egna och representerar den resa Wellflix och Sunbird tagit.

Jag har länge haft en dröm om en affärsidé som nu skulle ta nästa steg. Vi anlitade en varumärkesbyggare, en logotypdesigner och Sunbird för vår webbutveckling. Så här gick det.

– Då hemsidan skulle ta längst tid började vi tillsammans med Sunbird slipa på designen. Jag fick först se några tidiga idéer och gillade riktningen vi skulle ta. Jag godkände och Sunbird fortsatte jobba på samma spår. Några dagar senare ringde Nils (på Sunbird) upp och skickade över vad de gjort. När jag fick se designen blev jag helt tyst och fann mig själv att nästan fälla en tår. Min dröm som jag haft så länge var framför mig. Jag har aldrig förväntat mig att en byrå ska kunna ha den förståelsen och det engagemanget.

– Under tiden hemsidan kodades gick jag vidare och funderade på vårt namn. Även här tänkte jag att jag behövde extern input från folk i branschen. Jag gick till två olika byråer som enbart jobbade med branding. Namnen de kom upp med var inte bättre än de jag själv kommit på och tackade besviket nej och sköt upp idén om det perfekta namnet till senare. Jag valde att behålla mitt gamla namn – Fungera & Prestera.

– När jag valt att behålla namnet gick jag till logotypdesigners för att sätta logotypen. Vid detta laget var både färger och namnet bestämt. Jag fick här totalt sett ett tiotal logotyper att kolla på. Logotyperna kändes som något jag sett förut och att de var gjorda utan minsta förståelse för just vårt företag. Jag hade både kontaktat brandingbyråer och logotypdesignerns som båda jobba med detta heltid och resultatet blev bristfälligt. Vid detta laget var jag rätt nedstämd och min dröm kändes inte riktigt lika nära.

– Jag ringde upp Nils för att be om råd. Vi pratade länge och kom fram till att Sunbird skulle ta på sig att göra både företagsnamnet och logotypen. Sunbirds visade återigen prov på sin förståelse och att ha lyssnat på mig. Vårt resultat:

 

Wellflix

 

 

 

– Min insikt om Sunbird är att de verkligen förstår mig som kund och brinner för var de gör. Sunbird har inneburit en hel del för Wellflix och vi lämnar alla dagar i veckan vår rekommendation.

– Christian Sandström

Vi har jobbat med Sunbird sedan 2013 och har bara det senaste året ökar vår organiska försäljning med +247%.

Det unika med Sunbird är att vi jobbar direkt med Sunbirds VD, Nils, och inte en projektledare. Nils har ett starkt driv och kommer med egna idéer som ökar vår försäljning. Han är enormt skarp och definitivt en av de bäst vi jobbat med. Nils förstår oss och blir som en förlängd arm inom webbutveckling och sökmotoroptimering.

Vi tror på Sunbirds affärsidé. De kombinerar snygg webbdesign som säljer tillsammans med ökad trafik. Vi har fastnat för Sunbird och rekommenderar dem till alla växande företag som vill driva resultat.

– Erik Schuss