Så använder du Canonical för din SEO – (Rel=”canonical”)

Rel Canonical

Din vän mot duplicated content, rel=”canonical”.

Så fungerar Rel Canonical

Det kan vara så att du har flera sidor som är väldigt lika varandra. Du kommer, om du inte gör något åt det, bli straffad för duplicated content. För att inte bli straffad får du antingen ta bort sidorna som inte är originalet. Eller om du vill ha kvar dem får du använda dig av rel=”canonical”.

Så använder man Rel Canonical

Om du använder WordPress lägger du till en rel canonical på nästan samma sätt som en 301-redirect. Scrolla längst ner på denna sida för att se hur. Skillnaden är dock att man inte fyller i samma ruta. Leta upp Kanonisk URL eller Canonical URL och fyll i den URL som är originalet där.


Använder du inte WordPress ska du placera följande kod inom <head>:

<link rel="canonical" href="http://www.dinhemsida.se/orginalet/"> .

Så om vi vill berätta för Google att det är https://sunbird.se/seo/ som är originalet skulle det sett ut såhär:

<link rel=”canonical” href=”https://sunbird.se/seo/“>.

Skillnaden mellan Rel Canonical och 301-redirect

Rel Canonical

301-redirect

Läs gärna mer från oss på Sunbird Webbyrå.

Digital analys: Du har 8 sekunder på dig att fånga besökarens intresse innan den lämnar

Koncentrationsförmågan har blivit sämre Koncentrationsförmågan har minskat kraftigt senaste året vilket är något den webbplats man gör måste möta. Enligt

Webbyrå med fokus på ökar försäljning
Så dubblar du din hemsidas försäljning med konverteringsoptimering (CRO) 2020

Syftet med denna guide kommer vara att förmedla den kunskap, tekniker och verktyg ni behöver för att dubbla er hemsidas